¡Hola Todos!

27 maart 2014 - General Roca, Argentinië

Hallo iedereen!

Ik ben dan toch voor de bijl gegaan en heb besloten om een blog te starten, omdat dat toch een goeie uitvinding blijkt om iedereen wat op de hoogte te brengen van mijn leven hier. Ondertussen ben ik al een dikke maand in General Roca (Rio Negro, Patagonia, Argentina, America Latino, el mundo) en is er zoveel gebeurd dat ik de helft waarschijnlijk vergeet te vertellen..die verhalen zijn dan voor achteraf in Belgica:). Ik verontschuldig mij nu al voor mijn taal...Het Spaans begint goed te vlotten en om alles in evenwicht te houden gaat mijn Nederlands dan wat minder.

Op 21 februari kwam ik na een veel te lange reis van meer dan 30u eindelijk aan op de luchthaven van Neuquen (een van de grootste steden in Patagonië op zo'n 40 km van Roca). Daar werden we opgewacht door de gastfamilies en de mensen van AFS. Mijn familie (mama en 2 zussen van 16 en 10 jaar) stond me op te wachten met een spandoek en al en wanneer we door de check-out kwamen begonnen ze allemaal luid te juichen, best wel een goeie ontvangst dus;) De eerste dagen werd ik meteen van hier naar daar meegesleurd: asado eten bij collega's van mijn mama, een filmpje opnemen voor een verjaardagsfeest van een vriendin van de familie, empanada's eten bij andere vrienden van mijn mama, mate drinken met nog andere vrienden (ze heeft dus heel veel vrienden ;)), asado op de boerderij van de grootouders met de hele familie, verjaardagsfeest van mijn nichtjes enz. (Mijn nichtjes werden 2 jaar en dan is het normaal dat er gefeest wordt in een feestzaal met discoballen, ballenbad, trampolines,... en dit van 20-23u!). Dat was allemaal heel plezant en ik ontdekte meteen al dat de Argentijnen dus graag samen eten. Aan dat etensritme ben ik ondertussen al gewend (om 23u aan tafel gaan is hier heel normaal), aan de gigantische porties vlees echter nog niet. De kwaliteit van het vlees is hier duidelijk wel echt goed, maar 500g vlees per persoon met een asado (Argentijnse BBQ) is nu toch wat veel van het goede. Ik wissel de rollen dus om en eet ipv vlees met een beetje sla, sla met een beetje vlees..Ondertussen eet ik wel al meer vlees, in het begin dachten ze hier dat ik een soort planteneter was ;)

Begin maart was meteen al mijn eerste reis. Met een groep van 30 man (vrienden van mijn mama en hun families) gingen we naar Las Grutas. De zee, op 400km van Roca (naar Argentijnse normen heel dichtbij..volgens mij is mijn provincie groter dan Frankrijk). Dat was echt super!..goei weer, met zn allen naar het strand gaan, zwemmen, mate drinken,...

De week erna kreeg ik eindelijk wat meer duidelijkheid van AFS over het project waar ik zou werken: Tijdens de weekdagen werk ik elke namiddag enkele uren in AS.TA.PRO. een ngo die allerhande activiteiten organiseert voor mensen met een mentale beperking die uit armere families komen. Die activiteiten variëren van koken, sporten, muziek maken tot schilderen, tapijten weven,...Er komen elke dag zo`n 50 chico´s en ze zijn allemaal heel sympathiek, al moet ik soms wel zien dat ze mij niet platknuffelen;). Ik mag helpen waar ik zin in heb, dus zorg ik ervoor dat ik elke dag iets anders kan doen wat het echt plezant maakt. Op zaterdag werk ik in Ancape Cahuel, een project waar ze paardentherapie geven in de prachtige natuur aan de rand van de stad op 500m van de rivier. Hier komen op zaterdag kinderen met een fysieke handicap om wandelingen te maken te paard. We zijn met een groep van een 10-tal vrijwilligers (allemaal zowat mijn leeftijd) en we begeleiden de paarden tijdens de wandeling. Het leuke aan dit project is dat de families van de kinderen ook meekomen. Iedereen brengt wat eten mee en we drinken samen mate, praten en lachen veel. De vrijwilligers komen altijd een uur voor de kinderen en zo heb ik dus ook al verschillende keren kunnen paardrijden..wat echt zalig is! Ondertussen ben ik mijn 3e week aan het werk en ik vind het echt SUPER! Als ik niet aan het werk ben ga ik een biertje drinken met wat vrienden of ga ik op wandel in Roca. Ondertussen is de herfst hier ingetreden, maar voorlopig is het nog lekker warm dus gaan we ook mate drinken in het gras aan het kanaaltje dat door de stad loopt. (Ik heb hier ook al kennis gemaakt met het lokale uitgaansleven en dat is nogal wat;)totaal andere muziek, voor 6u komen ze zelden thuis en alle Argentijnen zijn echt mega dansers.)

Blijkbaar hebben ze hier ook voor het minste een officiële feestdag..binnenkort komen er weer een aantal aan, dus de kans is groot dat ik dan naar Bariloche trek (dat is een stad in de Andes die naar Argentijnse normen "in de buurt" is).Vorige week is mijn broer een week hier geweest, hij studeert zijn eerste jaar aan de universiteit in Buenos Aires en de kans is groot dat ik hem daar ook enkele dagen ga bezoeken. Met andere woorden: het is hier goed vertoeven!

( Met wat geluk komt het er in de nabije toekomst ook van om wat meer foto's te posten!;) Het probleem is dat ik eigenlijk altijd vergeet om mijn fototoestel mee te nemen. En onbestaande foto's kan ik moeilijk posten, maar ik probeer er vanaf nu aan te denken!)

muchos besos y hasta la proxima!

Hadewych (of Hadi zoals ik hier officieel genoemd word)

1. Joachim:
    snelsnel foto's foto's!!! :D
    en bij de weg: geniet ervan, ge zijt goe bezig! ;)

xx
    je broertje
    (die je stiekem wel een beetje mist :p)
  2. Cathy:
    27 maart 2014
    Amai dat klinkt allemaal super Hadi!
    Ik ben ook super benieuwd naar u foto's.
    Ik kan het mij al helemaal inbeelden... jij genietende van een mate en aan het soezen in een stoeltje in de schaduw :)
    En het idee dat jij op een paard zit = hilarisch!
    Geniet ervan! (maar daar twijfel ik niet aan)
    Zoen!
  3. Britt:
    Hadewych!
    Zo leuk om je verhalen te lezen!
    Ik weet zeker dat je het daar supergoed doet:)
    Geniet ervan, want het gaat sowieso te snel voorbij zijn..
    Liefs! <3
    P.S. Den drijhoek en ik missen je;-)
  4. Papa:
    28 maart 2014
    Vooral die laatste zin is indrukwekkend.
  5. Patricia:
    28 maart 2014
    Ik heb een nieuw woord geleerd: mate. Ziet er zeer lekker uit. Als ik het goed begrijp hebben we nog recht op een viertal berichten! Geniet maar ...